zondag 6 november 2011

2011

2008 en 2009 deed ik een poging om Jan Wierda van de jaarlijst-troon te stoten. Zijn Big Year eindigde met 339 soorten.

Beiden jaren lukte het me niet. 2008 eindigde ik met 337 soorten en 2009 met 336.

2010 was een rust-jaar. Ik had moeite om uit het ritme te komen en het gevoel van verlies was groter dan ik had ingeschat. Ik ging bewust niet meer achter bepaalde soorten aan, omdat ik dacht dat dat dan "goed" zou zijn. Ik had het gevoel het patroon van 2008 en 2009 te "moeten" doorbreken door enkele zeldzaamheden in 2010 te laten schieten. Ik dacht dat het laten schieten van enkele zeer zeldzame soorten er toe zou leiden dat ik mezelf uit het patroon van twitchen zou sleuren. Het leidde echter tot hele andere gevoelens...: mezelf verwijten, malen, peinzen, weg- en verstoppen. Dit nooit meer dacht ik.

November en december 2010 wist ik de draad weer goed op te pakken. Ik vond rust en kon de blik weer op "vooruit" zetten. Ik nam mezelf voor om in 2011 in ieder geval het jaarrecord (2011) weer op mijn naam te zetten, zonder het Big Year record van Jan Wierda tot doel te verheffen. Het moest vooral een "leuk" jaar worden, met lekker veel vogels kijken en een beetje op vakantie gaan.

Met die gedachte startte ik 2011. Inmiddels is het november en naderen we alweer het eind van het jaar. Ik heb me prima aan het doel gehouden. Lekker gevogeld, beetje op vakantie geweest en gelukkig sta ik op de eerste plaats.

Het doel voor 2012 heb ik in middels ook weer geformuleerd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten