zondag 27 november 2011

Hop in november

Het aftellen van 2011 en tegelijkertijd het toeleven naar 2012 is in middels echt begonnen. Het is nu een questie van snel nog even pakken wat er te halen valt en anderzijds daar rust nemen, waar mogelijk is.

Ook schieten er allerlei gedachten door m'n hoofd. Wat nou als ik wel tijd gestoken had in een Vale Pijl, Papduiker, Kleine en Grote Burgemeester, Kleine Vlieg, Kaspisch Plevier, Scharrelaar, Aziatische Goudplevier, Bijeneter, Ruigpootuil, Stormvogeltje, Giervalk, Bonte Tapuit, Pallas...etc, etc.

Waar een wil is, daar is ook een weg. Dit jaar lag "de wil" ergens anders. Ik wilde in ieder geval de meeste jaarsoorten in 2011 zien. Je hebt er helemaal niets aan, maar het doel is glansrijk behaald!

Hop
Afgelopen week werd een Hop ontdekt in Edam. Naast de vogel van de Strabrechtsche Heide, is dit het tweede november exemplaar van 2011. Zo'n zomerse vogel vind ik een leuke aanvulling voor de november-lijst. Met het naderen van 2012 in het achterhoofd kies ik er nu echter voor om niet meteen alles te laten vallen voor een nieuwe maandsoort. Ik vond dat die Hop dus maar even op mij moest wachten. Gelukkig had ie de boodschap goed begrepen, alhoewel het er vanmiddag nog even anders uit leek te gaan zien.

Rond 15.30 arriveerde ik op de locatie. Ondanks een straffe wind, was het prima uit te houden. Samen met Frank Coenjaerts schuilde ik achter een houten tuinhuisje. De minuten tikten weg en de zon draaide verder en verder. Duiven, Kauwen, Spreeuwen, Mezen en Meeuwen waren ondertussen opzoek gegaan naar een slaapplaats voor de nacht. Van de Hop nog steeds geen spoor.

Toen...werkelijk vlak voordat het donder werd... kwam over de huizen en bomen heen een vogel aangeflapperd. Bingo! Na twee hele korte stops en een rondje over de tuinhuisjes dook hij z'n slaapboom in. Verrassend genoeg geen beschutte plek, maar een kalende struik, met afvallend blad. Weltrusten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten