donderdag 15 december 2011

Eindsprint

Soms heb je van die dagen dat alles mee zit. Zaterdag 10 december was er weer zo een.

Ik kwam wat traag opgang. Ondanks de melding van een Humes Bladkoning op vrijdag, stond ik de volgende dag niet meteen in de startblokken. Pas toe de vogel teruggevonden werd, besloot ik richting Katwijk te rijden. Een minuut of 45 later liep ik door de bewuste straat. Alleen! Niemand te bekennen en geen vogel te horen. Lastig verhaal...

Na een belletje met Herman van de Brand werd ik op het juiste spoor gezet. De Humes Bladkoning had zich iets verplaatst en bleek gelukkig onafgebroken te roepen, kortom + 1. Na 1,5 luisteren en diverse pogingen om een foto te maken hield ik het voor gezien.

Ik reed naar de havens van Ijmuiden. Hier wilde ik opzoek gaan naar Kleine of Grote Burgemeester die (mogelijk) met de stormen van de afgelopen week onze kant waren opgeblazen. Het bezoek aan de haven was van korte duur. Ruud Brouwer had een Kleine Burgemeester gevonden langse de HondsBossche Zeewering bij Petten. Kortom: rijden!

Naast het jaarlijsten zijn er meerdere belangen...de maandlijst!

Rosse Franjepoot ontbrak hier nog op. Vlakbij Petten stond een weiland onder water waar al enige dagen 2 Rosse Franjepoten ronddobberden. Een mooie gelegenheid om deze nieuwe maandsoort nog even snel binnen te tikken. Terwijl ik vanuit Ijmuiden verder naar het noorden reed, had ik het plan uitgedacht. Eerst de Franjepoten..., want die waren vanuit tijd bezien makkelijk te doen. Daarna had ik nog zeker 3 uur over om naar de Kleine Burgemeester te zoeken.

Eenmaal bij de plas aangekomen was het te mooi om waar te zijn. Op dit kleine stukje weiland zat inderdaad de nieuwe maandsoort + als bonus een Grote Burgemeester voor de jaarlijst. Een kleine vreugde rilling ging door m 'n lijf. Maar goed...hier mocht ik niet te veel tijd aan besteden, want ik moest nu nog opzoek naar die Kleine.

Boven op de zeewering had ik een prachtig uitzicht over het wassende water. Het was mooi helder, rustig weer. Honderden, zo niet duizenden meeuwen waren in de branding aan het fourageren. Een schitterend gezicht, maar het zoeken naar de Kleine Burgemeester leek een lastige opgave. Schijn bedroog echter. Ik had twee opties...of naar het zuiden, of naar het noorden lopen. Ik koos voor het zuiden. De gedachte hierachter was dat ik dan snel naar het licht toe kon lopen, om vervolgens vanaf een bepaald punt om te draaien en in alle rust met de zon in de rug naar het noorden toe te verplaatsen. Hierdoor kon ik alle groepen goed zien en waren de grotere meeuwen beter op donkere of lichtere kleur in te schatten. De methode werkte. In relatief korte tijd had ik de Kleine Burgemeester uit een groep gepikt en was jaarsoort nummer 3 voor deze dag een feit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten