dinsdag 3 januari 2012

Afsluiting 2011

31 december, een uurtje of 23.00. Het vogel-jaar overdenkend kijk ik terug op mooie momenten, een keur aan waardevolle herinneringen en een boek vol belevenissen. De traditionele start van 1 januari, de TOH, een vakantie door Noord Scandinavie, Deception Tours, weekend Falsterbo, soorten missen, soorten laten schieten, soorten scoren.

Recentelijk vroeg iemand wat in 2011 m'n mooiste soort was. Antwoord geven kon ik niet in termen van soorten. Dat lukte wel in termen van de beveling er omheen.

Grote Franjepoot...was dat dan m'n mooiste soort?

Nee dat niet, maar het verhaal er omheen is me heel waardevol. Samen met Toy reed ik een route door Drente en Groningen. 1 auto stond bij Zwolle in de buurt. We waren inmiddels in de Breebaardpolder gearriveerd om Breedbekstrandloper te zoeken. We zaten nog geen 10 minuten in de hut toen de pieper ging. En ja hoor...zwart voor de ogen, kippenvel op de armen en slappe knieen. Grote Franjepoot teruggevonden op Texel! Toy had 'm al enkele jaren geleden. Voor mij was ie nog nieuw. Ik moest en zou naar Texel gaan, ookal wilde Toy niet en ookal stond ik in de Breebaardpolder met Toy's auto. Het zien van de telleustelling in de ogen was even een lastig moment, maar m'n besluit stond vast: Toy terugbrengen naar Zwolle, van auto wisselen en doorrijden naar Texel...

Langstaartklauwier...was dat dan m'n mooiste soort?

Nee, dat niet, maar de beleving er omheen en het verhaal erachter zal me altijd bij blijven. Zondagnacht zette ik Christian thuis af, na een weekendje Falsterbo. Maandagmorgen stond ik in alle vroegte bij Camperduin om een Woestijntapuit binnen te tikken. Direct na de waarneming reed ik door naar het Noord Oosten van het land. Eenmaal aangekomen gaat de pieper af... Langstaartklauwier 15km ten noorden van de plek waar ik 's ochtends had gestaan. Bah, Bah, Bah,...daar gaan we weer! Een race tegen de klok en file, maar op tijd komen zal ik...en was ik.

Heel het jaar is opgebouwd uit dergelijke situaties. Een jaar lang plannen, organiseren, wikken, wegen, afwegen, kiezen. Te veel om op te noemen, te veel om op terug te kijken. De blik moet gericht zijn op morgen en de dag erna.

2011 sluit ik onder voorbehoud af met 333 soorten op de jaarlijst en 397 soorten op de levenslijst.
Gedurende het jaar hebben Toy en ik elkaar gestimuleerd een flinke slinger te geven aan de maandlijst. Het streven was om iedere maand te vergroten tot + 200 soorten. Alleen in februari is dat niet gelukt. Op de maandlijst heb ik inmiddels 2632 punten.

Voor 2012 hebben we gekscherend afgesproken iedere maand te verhogen met + 5 soorten. Wellicht voeg ik daar nog een variant aan toe. Los van de maanden gewoon af te spreken + 60 punten op de totaallijst te stijgen. Dat geeft iets minder specifieke druk op maandniveau.

Tot in het veld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten