maandag 16 januari 2012

Week 2: 156 soorten

Ongeloofelijk, wat begint het jaar sterk! Van gekkigheid weet ik eigenlijk gewoon niet waar te beginnen.

Inmiddels zijn soorten als Witkopeend, Humes Blako, Giervalk binnen. Ook de meer reguliere of gebruikelijke schaarse soorten cq zeldzaamheden zijn inmiddels bezocht: Witbuik-, Zwarte rotgans, Roodhals- Sneeuwgans, Ijsduiker, Grote en Kleine Burgemeester etc, etc

Ookal is het jaar slechts 2 weken oud en liggen er nog 50 in het vooruitzicht, toch denk ik nu al in termen van tijdverlies in plaats van tijdwinst. In week 1 heb ik veel tijd geinvesteerd in de Giervalk. Uiteindelijk resulteert dat dan in een succevol verhaal, alleen bleef er geen tijd over voor Waterspreeuw.

In week 2 heb ik vervolgens 2 dagen besteed aan een Waterspreeuw, zonder dat het tot nu toe nog iets heeft opgeleverd. Oke..., ondertussen zijn dan wel Grauwe Gors, Mibo en Kortsnavelboomkruiper binnen, maar toch...! Er zal een derde, vierde of misschien wel vijfde rit moeten volgen.

Ondertussen zie je dan ook meldingen langskomen van Witoogeend, Pallas Boszanger en Pestvogel. Wat gaat voor? Waar kies ik voor? Zet ik Waterspreeuw bovenaan de lijst en wordt dat het primaire doel? Neem ik dan de gok dat PaBo en Pestvogel blijven zitten (wachten) of in het najaar wel "te doen" zijn. Of kies ik voor de snelle klap en investeer ik daar de tijd nu in. En ja...het weer slaat om. Het is inmiddels aan het vriezen. De plassen raken dicht...Witoogeend weg. Het voedesel raakt op...Pabo weg. Dus eigenlijk moet ik daar nu nog even snel heen...want anders is dat ook weer te laat. Wikken en wegen... plannen en organiseren...continu!

Het verhaal Papegaaiduiker...ook zo'n story!

Kiezen we voor Ameland, vliegen ze langs Westkapelle!

Als optie twee koos ik voor een middag wandelen langs de HondsBossche zeewering in de hoop dat daar iets dreef of vloog. Succesvol was het niet.

De derde poging was een Pelagic. Fantastisch om mee te maken en adequaat georganiseerd. Alleen zat ik vastgeboden aan een boot op zee, terwijl juist die ene dag het land overspoelt wordt met leuke soorten...Zwarte Ibis, Kleine Trap, Pestvogel, Pallas Boszanger.

Wikken en wegen. Had ik wel die Pelagic moeten doen of niet? Welke afweging moet je maken? Hoe bestaat het dat je zelfs op een saaie winterse dag in junuari, zelfs niet even met een boot de zee op kan gaan, zonder op het vaste land allerlei soorten te missen.

Naja...ondanks al de overdenkingen is het lijstje aangegroeid van 136 naar 156 soorten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten