zondag 29 januari 2012

Week 4: 176 soorten

Na twee eerdere vruchteloze pogingen slaagde ik er deze week in om Waterspreeuw te vinden. Na 12 uur ijsberen langs de rivier was het ook wel een keer mooi geweest. Dit succes werd nog wat kracht bijgezet door Oehoe, Vuurgoudhaan en Kuifleeuwerik aan de lijst toe te voegen.

Eindelijk zijn alle relatief lastige soorten binnen. Alleen Papegaaiduiker is mij tot nog toe te slim afgeweest. Dit weekend was er tijd om gewoon lekker wat te vogelen, waarbij ik ondertussen toch nog wat jaarsoorten langs kon gaan. Samen met Peter Links was ik op pad om een vinkje te kunnen zetten achter Witoogeend en Huiskraai. In de hoop een adulte Kleine Burgemeester te zien, liep ik met Peter aan het begin van de pier te Hoek van Holland toen onze aandacht uitging naar de roep van een Raaf. Hoog boven het duin, iets ten noorden van de pier maakte de vogel enkele circels, wellicht geschrokken door het naderen van de Nieuwe Waterweg. Na wat moed verzameld te hebben vloog de Raaf uiteindelijk strak naar het Zuid-Westen, de kustlijn volgend. Met een bescheiden piepje maakte ik de zeldzame waarneming wereldkundig.

Ons rustig vogelen werd abrupt beeindigd door een telefoontje van Toy Janssen. Eerder deze week was een Zilvermeeuw met kenmerken van een Amerikaan ontmanteld. Ondanks dat het er alle schijn van had dat ie het ruime sop gekozen had, was de vogel toch weer in de haven van Den Oever aanwezig. Het argument dat Toy ging rijden vormde de aanleiding om ook maar in de benen te gaan...bah, bah... daar ging het rustige dagje...en daar ging de kans op een Giervalk voor Peter.

Met hoge snelheid zetten we koers naar het noorden. Eenmaal op de A-7 zat Toy 2km achter me en reden we uiteindelijk samen verder op. Eenmaal gearriveerd was er eigenlijk weinig lol aan. De vogel zat op een paal, liet zich van alle kanten bekijken en trok daarmee de aandacht. De Grote Burgemeester die ernaast stond was wat dat betrof vele malen attractiever: groot, robuust, een beetje agressief. Na een uurtje fotograferen werd het nieuwe plan gelanceerd...Urk.

Gisteren was er in Urk een adulte Grote Burgemeester ontdekt. Vandaag was daar een 3e kj Kleine Burgemeester aan toegevoegd. Reden om die kant op te gaan dus!

Toy nam het voortouw, ik voegde daar Witbuik- en Zwarte Rotgans aan toe. Vlak na de Afsluitdijk stopten we om de ganzen te zoeken. Zonder moeite wisten we enkele exemplaren uit een grote groep Brand- en Rotganzen te halen.Tot reed vervolgens in een rechte lijn naar Urk (de snelweg volgend). Ik slingerde met Peter door het westelijke Frieseland.

Vlak voordat ik in Urk arriveerde belde Toy met de vraag of ik wat brood wilde halen, zodat we de Burgemeesters konden lokken. Ik sprintte een Supermarkt binnen om wat zakken te halen. Eenmaal bij Toy aangekomen gaf de Adulte Grote Burgemeester een prachtige show weg. Als een ware burgemeester begaf de vogel zich tussen de andere meeuwen. De vogel straalde rust en overwicht uit.

De Kleine Burgemeester zat op een iets andere locatie. De ene zak brood was opgegaan aan de Grote. De tweede zak wilden we besteden aan de Kleine. Ook deze vogel was snel gevonden. In tegenstelling tot de statige Grote Burgemeester gedroeg deze zich actief, zelfs wat agressief. Doordat de vogel continu dezelfde rondjes vloog was het wel erg leuk om foto's te maken.

De zon ging langzaam onder, na een bijzonder geslaagde dag keerden we huiswaarts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten