zondag 12 februari 2012

Week 5 & 6: 180 soorten

Even wat rust is ook wel lekker. In twee weken tijd zijn er slechts 4 nieuwe soorten bijgekomen.

De afgelopen twee weken vroor het hard. In het weekend van week 5 zelfs tot in de -20c. Ook dit weekend vroor het nog stevig door. Vandaag (zondag 12 februari) was het een mistige dag en sneeuwde het licht.

In week 5 scoorde ik Baardman en Bokje. Baarman hoorde ik in het gebied Vockestaert nabij Schiedam. Ik was hier voor Buidelmees, hoofzakelijk vanwege m'n maandlijst. Helaas werkte de vogels niet mee.

Bokjes zag ik op Wieringen. Met de vorst en sneeuw laten de vogels zich erg leuk bekijken en fotograferen.

Na een kort bezoek aan de Brabantse Biesbosch is ook Cetti's Zanger weer veilig gesteld. Het plan was om Cetti's Zanger later dit voorjaar op te zoeken als ik "toch ergens in de buurt was". Nu met die aanhoudende vorst wilde ik niet het risico lopen dat ik de soort op 1 of andere manier zou gaan mislopen. Dan toch maar even op pad...

Het bleef lang stil rondom Taigarietganzen. Uiteindelijk werd deze week een groep gevonden. Vaak genoeg zie ik de vogels ver weg onder mistige en regenachtige omstandigheden. Ditmaal stond het licht er perfect op en waren de vogels van nabij te bewonderen.

Ik vervolgde de tocht naar Giervalk. Na wat zoeken in de wijde omgeving dook de vogel plotseling toch weer op, nabij z'n vertrouwde locatie. Een mooie aanvulling voor de maandlijst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten