maandag 27 februari 2012

Week 7 & 8: 183 soorten

Het tempo ligt er even uit. In twee weken tijd zijn er slechts 3 soorten bij gekomen. In vier weken tijd zelfs maar 7. Het kan ook, de belangrijkste soorten zijn immers binnen. Het is nu meer een kwestie van de winter "goed afsluiten". Met de laatste soorten de afgelopen weken in de knip wil ik nu alleen nog Frater en dan kan wat mij betreft het voorjaar beginnen. Het voorjaar staat inmiddels ook daadwerkelijk vlak voor de deur. Vanaf aanstaande zaterdag (3 maart) begint voor ons het telseizoen weer. Gedurende 2 maanden (tot de 2 week van mei ofzo) nemen we ieder weekend onze posities in op de Kamperhoek. Als uitgangspunt hebben we een leuke teldag, zonder gerace en gedurende de tijd zien we wel waar het heen gaat. Ik kijk ernaar uit.

In week 7 ben ik met Peter Links naar Westdorpe gereden. Giervalk was nog een nieuwe soort en moest hoe dan ook op z'n lijst komen te staan (lekker fanatieke instelling). Onderweg spraken we de hoop en eigenlijk ook wel de verwachting uit dat de Giervalk snel binnen getikt kon worden. Daarna konden we dan nog dit...en dat doen om er een leuk daglijstje van te maken. Het pakten compleet anders uit. Met diverse auto's werd zowel aan de oost- als aan de westzijde van het kanaal de wijde omgeving afgespeurd. De gehele dag zonder resultaat. Rond 16.00u waren we onderweg van Sans van Gent naar Westdorpe toen een frustrerend piepje binnen kwam. "Vogel net uit Autriche Polder opgevlogen, strak naar Noord West". Ik slaagde er niet in een fikse scheldpartij te onderdrukken. We keerden om en reden naar Noord West (Zandstraat). We hadden nog een uur de tijd om goed te zoeken en voor de zoveelste maal alle zendmasten te controleren. Wat ons de hele dag lukt, bleek ditmaal wel succesvol te zijn. In 1 van de masten zat toch echt (eindelijk) de Giervalk. We konden er zelfs met de auto onder gaan staan en het lukte om hiervan enkele plaatjes te schieten. Wat een ontlading en opluchting was dat. Voor Peter omdat het een nieuwe soort was, voor mij omdat ook mijn doel geslaagd was. Heerlijk!

In week 8 heb ik bij Ternaard gezocht naar Strandleeuwerik. Ondanks dat het alle voorgaande keren vrij eenvoudig was om de soort hier te zien, kwam ik nu bedrogen uit. Zowel op het grasland als op de slikvelden was er geen spoor van de vogels te vinden. Op goed geluk maakte ik vervolgens een wandeling over de slikvelden bij Holwerd. Na een paar beste meters stuitte ik hier op een leuk groepje, bingo! Ondeweg naar Frieland was het vrij eenvoudig om Topper te zien en kwam ik bij Breezanddijk de tweede sneeuwgors van dit jaar tegen.

Jeroen Nagtegaal ontdekte gedurende de week een prachtige Ringsnavelmeeuw. Meer dan de moeite waard om op zijn locatie te gaan posten. Ondanks intensief voeren was de vogel echter niet van plan zich voor een tweede keer te laten zien. Erg jammer. Als troostprijs pikte ik nog wel even een Kleine Bonte Specht mee.

Vanaf zaterdag wordt het dus tellen geblazen op de Kamperhoek. Een mooie manier om in de komende weken heel veel nieuwe soorten bij te gaan schrijven. Daarnaast is het een ~zeer geschikte uitvalsbasis om relatief snel op een andere locatie te komen. Benieuwd wat het gaat opleveren!!

Tot in het veld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten