woensdag 2 augustus 2023

Duitse Eifel en Franse Campagne

Met het avontuur naar The Nordicks in het achterhoofd, had ik gewoon zin om lekker in de natuur te struinen, zonder te letten op hekjes, verbodsborden en prikkeldraad. Daarbij kwam dat ik graag de nieuwe camera wilde uitproberen (wat ook hard nodig is en bovendien een hele klus).

Ik had het plan bedacht om vlinders te gaan kijken in de Duitse Eifel. Zonder al te veel voorbereiding had ik door wat te googlen, een plekje gevonden met als naam Tal der Smetterlinge / Irsental. Dat scheen bij het dorpje Irrhausen te liggen, 340km vanaf huis.

En zo stapte ik zaterdagochtend om 08.15 in Irrhausen de lokale supermarkt in om nog even snel wat eten, koek en drinken in te slaan. Vervolgens reed ik naar de plaatselijke camping, vanaf waar het startpunt was voor de diverse wandelroutes.

Met camera, vlindernetje en rugzak op stapte ik de bloemrijke weiden van de Eifel in en speurde op een rustige tempo de omgeving af. Leuk was het om te zien hoe algemeen bijvoorbeeld Dambordje en Keizersmantel hier voorkomt. De Purpermot die ik opstootte, was werkelijk fraai te noemen.



De dag kabbelde heerlijk rustig voort. Ik wandelde over de glooiende hellingen, liep door de open bossen en zat soms rustig voor me uit te staren.

Overdag zat het weer prima mee. Gewoon een aangenaam temperatuurtje en voldoende zon om de vlinders actief te houden. Vanaf de avond begon het aanhoudend te regenen.

Ik had bedacht in de auto te gaan slapen en ging dat vanwege de regen al vrij vroeg doen. Opgevouwen onder een dekentje viel ik zo in slaap.

Zondagochtend regende het nog steeds. Eigenlijk was dat de hele nacht zo doorgegaan. Het tikken van de druppels op het autodak, gaf wel een heel knus effect.

Terwijl ik nog in de auto lag, overdacht ik m'n plan voor de dag. Het zelfde gebied doorkruisen in de regen zag ik niet echt zitten. Als het lekker weer geweest was, dan had ik dat zeker gedaan. Nu zag ik het meer zitten om maar een stuk te gaan rijden, tot ik wat zonnestralen tegenkwam.

Ik propte m'n lenzen, zodat ik helder zag, kroop achter het stuur en reed weer de wijde wereld in...ditmaal richting Frankrijk. Om daar te komen doorkruiste ik eerst Luxemburg.

In het Franse dorpje Hettange Grande parkeerde ik bij een kerk en stapte naarbinnen. Ik had geen toiletpapier meegenomen...en moest toch echt even gebruikmaken van de faciliteiten 😄. Al m'n hoop (dubbelzinnig) was gevestigd op en liet ik achter in de kerk. Dat gaf een heerlijk opgeruimd gevoeld.

Wat ook mee zat was dat het inmiddels opgehouden was met regenen en de zon wat begon door te breken. Ik reed nog wat door en langzamerhand begon het steeds beter weer te worden. Onderweg kwam ik diverse Rode en Zwarte Wouwen tegen.

Uiteindelijk kwam ik in een agrarisch landschap terecht, met her en der wat mooie bospercelen. Bij het dorpje Damvillers volgde ik een weggetje dat mij uiteindelijk naar een heel leuk gebiedje leidde. Hier heb ik de hele middag doorgebracht en zag tientallen Keizersmantel, enkele Kleine Ijsvogelvlinders, Argusvlinder, Boswitje en Bosbeekjuffers. Daarnaast was het ook erg leuk om te letten op (zweef)vliegen. Bonte Slakkendoder, Wantssluipvlieg en Bronlangsprietwapenvliegen sprongen er echt wel uit.


Aan het begon van de avond vond ik het wel mooi geweest en zette het rite van 430km in, terug naar huis. Vanaf Brussel tot aan Utrecht was het een grote plensboel; het was onophoudelijk (heftig) aan het regenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten