dinsdag 8 augustus 2023

Zo maar een weekje

De eerste week van augustus was wel een opmerkelijke. Maandag viel natuurlijk nog in juli (31e), maar ik tel 'm er gewoon bij voor het leuke verhaal.

Witkopeend: Na het werk reed ik naar de Biesbosch. Een paar dagen eerder was hier een Witkopeend ontdekt. Je kan er alles van vinden (eenden in het algemeen en eenden die buiten de juiste periode vallen), maar laten we het nu maar gewoon naar de telbaarheid ervan "praten".

Door de enorme warme, misschien zelfs hete, omstandigheden in het gebied waar Witkopeenden voorkomen drogen de wateren op. Dus...ze moeten andere gebieden ontdekken. Hoe mooi is dan de zompige, drassige, ronduit natte Brabantse Biesbosch. Ik zeg...volkomen verklaarbaar dat hier een (wilde) Witkopeend zit.

Onderweg naar huis, met Witkopeend in the pocket, bedacht ik een leuke, relatief klein stukje om te rijden. Rijdend op de A27 nam ik niet de afslag naar de A2, maar reed door in de richting van Bilthoven. Onder de rook van Utrecht struint hier sinds enkele dagen een Bonte Kraai de tankstations af, die aan weerszijden van de A27 liggen. Het leek mij helemaal niet vervelend om deze te zien. Ik vatte post (zo zeg je dat) bij het tankstation en nam rustig de tijd om het beest in de kijker te krijgen. Dat kostte toch zeker zo'n 1,5uur. De vele regen en aanzienlijke wind maakte het er ook niet makkelijk op, maar uiteindelijk zag ik 'm zitten boven de snelweg op 1 van de matrixborden.

De extra route in de richting van huis zat er nog niet op. Ik reed verder de A27 af in de richting van Almere en pakte vervolgens de A1 naar Baarn. Hier zit (ook al enkele dagen) een Zwarte Ibis naast een kanaaltje in het weiland. Bij mijn aankomst liet die zich aardig bekijken...meer dan dat was het niet.

Marmereend: Mijn "verdrogingstheorie" staat echt als een huis. Rots vast en stabiel! Een Marmereend in het Lauwersmeer bevestigde dat nog maar eens. Aan het einde van de middag werd deze ontdekt en rond 19.30 meldde ik me op de locatie. Voor mij is dit inmiddels de zoveelste Marmereend die ik met een bezoekje vereer. Tot nu toe is ie iedere keer afgekeerd. Maar deze keer komt het echt goed...ik weet het zeker 😁

Groene Bijeneter: Zaterdagochtend werd om 08.10 ofzo een Groene Bijeneter gemeld vanuit het Fochteloerveen. Ik was thuis aan het rommelen en bedacht me geen moment. Ik pakte m'n spullen en sprintte naar de auto. Om 09.48 "voerde ik 'm in" en was ik een fantastisch mooie zeldzame soort rijker.

Parkeren in het gebied was beperkt. Boa's die waren opgeroepen om te handhaven, zagen erop toe dat het verkeer in het gebied een beetje kon blijven doorstromen. Ik was de auto uitgerend om even snel bij iemand door de telescoop te kijken, sprong weer in de auto om deze een kilometer verder op netjes te parkeren. Ik liep terug naar de plek waar ik even daarvoor de vogel had gezien om foto's te maken. Na een half uurtje vloog de vogel op en verdween voor goed uit beeld.

Tot 16.00 uur ben ik in het gebied gebleven om te helpen zoeken.

13 jaar geleden was een Groene Bijeneter voor het laatst twitchbaar. Ondanks dat de vogel toen de hele ochtend en een deel van de middag in de Casticummer-duinen zat, had ik geen poging ondernomen om die kant op te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten