dinsdag 26 maart 2024

Limburg van Noord naar Zuid

Vrijdagavond bereidde ik wat voor, om er zaterdag een leuke dag van te maken. Donny had als gedachte meegegeven om zaterdagavond in de bossen bij Vijlen met de nieuwe warmtebeeldcamera opzoek te gaan naar Hazelmuis en Eikelmuis. En onderweg konden we misschien ergens opzoek gaan naar Kiezelzwemwants. Met die twee “kerngebieden” ging ik aan de slag. Zo ontstond er een route die zou beginnen bij het treinstation van Mook en (dus) zou eindigen bij Vijlen.

Bij het uitstappen van de auto op het (noem het schattige) parkeerterreintje van station Mook werden we meteen toegezonden door een Fitis. Dit was de eerste van het jaar en fenologisch gezien voor mij de vroegste ooit. Dit fenologische recordje verbrak ik met 1 dag. In 2014 had ik een Fitis namelijk op 24 maart gehoord. In het ruige terreintje bij station Mook gingen we opzoek naar Zwartvlekrookwants en Duinrietsapwants. We verzamelden gras en blad, gooiden dat in een paraplu en gingen vervolgens kijken wat voor beestjes we vonden. Dit was van alles, behalve wat we hoopten.

Op een gegeven moment zat er wat bloed op de paraplu en bleek ik een lullig klein schaafwondje op de bovenzijde van m’n hand te hebben. Niets hielp om het bloeden te stoppen…en dat deed het rijkelijk. Ik drukte erop, hield mn hand omhoog, liet het bloeden in de hoop dat het zou opdrogen. Zo was ik een goede 1,5uur aan het stuntelen. Donny ging ondertussen onverminderd door met zoeken en determineren. Het tafereeltje zag er gezellig uit. We zaten op (trektel)krukjes, naast de paraplu, omgeven door potjes, boeken, loepjes en camera’s. En ondertussen zat ik er bij, met m’n bloedende schaafwondje. Via google had ik opgezocht wat manieren waren om het bloeden te stoppen. Bovendien kon ik mij herinneren dat er een soort spulletje is om een bloedend wondje af te dekken. Met dit in gedachten pakten we alle spulletjes in en reden naar Malden, om in een winkelcentrum bij het Kruidvat een dergelijk spul te kopen. Je gelooft het of niet, maar terwijl we ernaar toe reden, stopte het bloeden. Nu we A hadden gezegd, wilden we ook B ervaren. Bij het Kruidvat kocht ik dus een “wondspray”. Eenmaal terug bij de auto spoot ik dit op het wondje en er ontstond inderdaad een afdekkend laagje.

We vervolgende onze tocht naar het zuiden en parkeerden de auto in Vlodrop bij de Roer. Hier gingen we opzoek naar Kiezelzwemwants. Deze beestjes zouden op stenen die in het water liggen moeten zitten of op kiezelstukjes. De Roer stroomde echter hard en het water stond hoog. Kiezeltjes zagen we niet en ook stenen waren niet zichtbaar. Een beetje roeren met een visnet door rivier de Roer was niet succesvol. Gedonder door bliksem (de volgorde klopt niet, maar het staat wel leuk), maakte dat ik naar de lucht keek. Precies op dat moment kwam er een groepje van 7 Kraanvogels langs, onderweg naar het noorden.

Donny zag op googlemaps een andere potentiĆ«le plek, langs de Roer…een kilometer verderop. Daar liepen we heen. We struinden door wat akkers en kwamen bij het riviertje uit. Ook hier waren geen stenen of kiezels. Wel was er een Populieren bos, met diverse omgevallen bomen. Dat nodigde uit om schors om te draaien. Dit leverde (alweer) de tweede imago Vermiljoenkever op. Voor ons nieuw voor provincie Limburg, na de eerder waarneming in het Brabantse “De Brand”. Zo waren we lekker wat aan het rommelen in de omgeving. 


Terwijl we terug liepen ving ik met m’n hand een vliegachtig beestje uit de lucht. Verrassend genoeg bleek dit een zeer zeldzame Rivierfilterschietmot te zijn. Bij een bruggetje gingen we wat foto’s maken. Ik liep nog even langs het riviertje om te kijken of er nog meer van waren. Uiteindelijk kwamen we op een aantal van 3 exemplaar uit. Verrassend genoeg vloog er ook nog een Zwarte Wouw over.



We vervolgende onze tocht in de richting van Vijlen. Daar wilden we immers in het donker opzoek gaan naar Eikel- en Hazelmuis. Omdat tot nu toe Kielzwemwants niet gelukt was, maakten we nog een stop bij Meerssen. Hier stroomt de Geul en had ik nog een paar locaties “ingeprikt”. Net als bij de Roer stroomde het water sterk, stond het hoog en waren er geen stenen of kiezels te zien. We wandelden hier nog wat rond en visten enkele bloedzuigers uit het water. Nu de zon onderging reden we naar Vijlen. Terwijl we in de auto wachtten tot een regenbui voorbij was, gingen we met het boek erbij enkele kevers determineren. Toen het opklaarde begonnen we onze zoektocht naar de muizen. Dit was echter van korte duur. 

De batterij van Donny’s nieuwe warmtebeeldcamera liet het afweten. Niet door een slechte batterij, maar doordat deze gewoon weg te weinig energie had. Het gevoel van balen werd snel omgezet in actie. Ondanks dat het 20.15 was en we in het verre zuiden waren, hadden we de hoop dat het lokale tankstation nog open was en powerbank-kabels verkocht. De hoop maakte alleen al snel plaats voor realiteit: het tankstation was dicht. Niets hield ons tegen. We reden naar Heerlen om bij een AH XL te gaan kijken. We kwamen uiteindelijk uit een voetbalstadion. In de buitenschil van het stadion was de AH gevestigd. Er was zelfs een wedstrijd aan de gang en terwijl we in de auto zaten hoorden we het publiek juichen en joelen. We snelden de AH in. Dit was al het zoveelste winkelcentrum dat wij deze dag bezochtten. Normaal gesproken blijven we hier ver weg van, tijdens het buitenspelen. We maakten geen vreugde sprongetje, maar zo was het gevoel wel; ze verkochten het juiste kabeltje. Eenmaal in de auto bleek echter dat de spanning die de auto gaf, niet voldoende was om de warmtebeeldcamera op te laden: er gebeurde gewoon niets. Het was niet dat de moed in de schoenen zonk, maar het voelde wel als een telleurstelling. Volgens mij was het onze 4e poging naar de muizen, met nog steeds een score van nul komma nul.

En ach…wat hebben we veel leuks gezien vandaag: toch wat nieuwe wantsjes, Vermiloenkever, een zeer zeldzame mot, Kraanvogels, Zwarte Wouw, zingende Fitis en Zwartkop.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten