maandag 16 januari 2023

Ooievaars zoeken op 14 januari 2023

Het weekend van 14 en 15 februari was uitgeroepen tot "Ooievaar Telweekend".

De weersvoorspelling voor zaterdag was "bar-en-boos" te noemen. Veel wind, veel regen en dat onophoudelijk. Ik had bedacht gewoon lekker de auto te pakken en wat rond te gaan rijden, opzoek naar Ooievaars. Heerlijk comfortabel; warm, droog en je ziet nog is wat.

Ik reed vanaf Amsterdam naar Amersfoort / Leusden. Vanaf daar ben ik de snelweg afgegaan, om binnendoor naar Achterberg - Scherpenzeel - Renswoude te rijden. De ruitenwissers deden optimaal hun best. De verwarming stond niet al te hoog. Ik vermaakte me prima. Hier een Buizerd, daar een Knobbelzwaan en soms een overvliegende Turkse Tortel.

Ik reed verder en ging de A-12 onderdoor bij Veenendaal. Via de Amerongse bossen reed ik richting de uiterwaarden van de Neder-Rijn, de Lekdijk op. Bij het Sluizencomplex van Amerongen bleef ik wat langer rondhangen. Wat een leuk natuurrijk recreatiegebiedje is dat zeg.

Op een rustig tempo passeerde ik Wijk bij Duurstede en reed nog steeds via de Lekdijk, bovenlangs Culemborg. Hier trof ik ein-de-lijk de eerste 2 Ooievaars aan. In de omgeving waar zij liepen stond een broedpaal. De lek stak ik over met het veerpontje van Culemborg. Wat een gezellig dingetje zeg. 

Culemborg passeerde ik snel en reed weer terug richting de Lek in oostelijke richting, naar Beusichem, Ravenswaaij, Zoelen en Tiel. Ik kruiste de A-15 en reed naar het dorpje Wadenoijen. Pas tussen Varik en Ophemert vond ik de 3e en 4e Ooievaar.

De route die ik had gekozen om langs de Lek en Waal te rijden was prachtig. Met het slechte weer, gaven deze rivieren een extra dimensie. Het water stond hoog, stroomde snel en gaf een wat donker karakter.

Ik vervolgde mijn weg richting Waardenburg en vanaf hier ging ik langzaam richting het noorden, via Geldermalsen, Tricht en landgoed Marienwaerdt. Vlakbij afrit 14 van de A-2 vond ik de 5e en 6e Ooievaar.

De A-2 reed ik nog niet op. Ik ging nog even verder aan de westzijde van de A-2 via Rhenoy, Acquoy en Schoonrewoerd. Hier was ik mooi bij een oprit naar de snelweg gekomen en reed richting Breukelen om Donny op te halen.

Het dorpje Haarzuilens reed ik nog even in en ook daar kon ik nog een Ooievaar noteren die inmiddels z'n slaapplek opgezocht had op een broedpaal.

Al met al een heerlijk daggie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten