maandag 17 juli 2023

Nachtvlinders

Afgelopen week heb ik twee avonden benut om eens (zelf) met Nachtvlinders bezig te zijn.

Het begon ermee dat ik twee mooie (determinatie)boeken gekocht heb over Nachtvlinders. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan om een lekker brouwsel te maken om ze te lokken. Ik heb een mooie mix van wijn, port, suiker en banaan gemaakt en die in een plantenspuit gedaan.

Vervolgens ben ik de auto ingestapt een naar een bosgebiedje bij Crailo gereden. Hoe kwam ik hier terecht...? Thuis zat ik te denken aan een windstille plek, met loofbomen die een mooie robuuste bast hebben. En ja...dan kom je al snel in Crailo uit 😎. 

Eenmaal in het gebied heb ik wat bomen uitgezocht waar ik "het smeer" op aan bracht. En eigenlijk zaten binnen een kwartier de eerste nachtvlinders er al op.

Tot 00.00 uur liep ik via een vast patroon alle bomen langs waarop ik het smeer aangebracht had. Ondertussen maakte ik overal foto's van.

Eenmaal thuis pakte ik de boeken erbij en ging alles op naam brengen.

2e avond: Ik had de smaak goed te pakken en was nieuwsgierig geworden of een tweede avond, op dezelfde plek, weer zoveel leuks zou opleveren. De 1e avond had ik soorten als Piramidevlinder, Meldevlinder, Roesje, Zwart Weeskind, Huismoeder weten te lokken Vol goede moed stapte ik direct de volgende avond weer het bos in, bewapend met m'n plantenspuit.

Ik besmeerde weer dezelfde bomen en voegde daar nog een paar extra aan toe. En ook ditmaal kwamen al heel snel weer diverse nachtvlinders hier opaf. Nu zelfs in een groter aantal en met wat nieuwe soorten.

Om 00.30 was ik weer netjes thuis en ging opnieuw aan de slag om alles te determineren. Ditmaal had ik bijvoorbeeld een prachige Strooiselmot en Perzikruituil op de foto weten te zetten.

Het smeer is nog zeker niet op, dus er komen weer een paar leuke avonden aan!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten