maandag 3 juli 2023

Bosvleermuis op 1 en 2 juli 2023

Terwijl Donny en ik voor vakantie ergens in het hoge noorden (Varanger / Noorwegen) rondreden, ontving ik een appje van Rene Janssen. Hij vertelde over een project om (uitvliegende) Bosvleermuizen te tellen en vroeg of ik zin had om een avondje te helpen.

Een soortgelijk berichtje werd gedeeld via de zoogdieren-app-groep en zo kwam het dat Donny en ik met een leuk clubje (serieuze) enthousiastelingen, de avond van zaterdag 1 juli in een bos nabij het Limburgse Echt stonden.

Maar voordat we hier arriveerden, hadden we de middag leuk benut. Ondanks dat er een zeer zeldzame Pruimenpage in Vaals te vinden is, kozen we er voor hier (nog) niet naar toe te gaan. Het waaide wat, het was niet echt (heel) warm en de zon werd een beetje gehinderd door bewolking. We vonden deze combinatie niet heel gunstig, voor een soort waarbij het erop lijkt dat het echt lekker warm moet zijn, zonnig en niet al te veel wind. 

De Piepert: We gingen naar het gebied "De Piepert", nabij Eys. Dit is een leuk bosgebied, met aan de randen mooie bloemrijke velden, gelegen in de Zuid Limburgse heuvels. Vorig jaar waren we hier al eens geweest om een zingende Withalsvliegenvanger te bewonderen.

Al wandelend in de bloemrijke velden, hadden we de hoop om Dambordje (vlinder) tegen te komen. Het waaide echt fors, waardoor vlinder-activiteit minimaal was. Hooguit enkele Bruine Zandoogjes durfde het aan de vleugels even te strekken. Op een luw plekje zagen we een Zuidelijke Oeverlibel en ietsje verder op schuilde wat Weidebeekjuffers. In het veld stond prachtig Hondskruid. Vorig jaar zag ik deze voor het eerst, enwel 1 exemplaar op de parkeerplaats van het Kennemermeer (Ijmuiden). Nu stonden er meerderen verspreid, verstopt in het hoge gras. Een hele tere Bijenorchis probeerde ook wat licht op te vangen.

Het duurde even voordat we het Dambordje vonden. De wind maakte het voor het beestje niet makkelijk en ook het zoeken was voor ons een aardige klus. Het gras waaide echt alle kanten op en werd helemaal plat gedrukt. Uiteindelijke lukte het om het prachtige vlindertje te zien. Maar met 1 goede windvlaag, werd ie direct door de wind gegrepen, om zo weer 10-tallen meters verderop neer te komen.

Potjes en Pannetjes: We moesten natuurlijk nog dineren, voordat we aan de Bosvleermuizen-missie begonnen. Om ons vrije en avontuurlijke gevoel van de vakantie nog even voort te zetten, hadden we de gasflesjes en het kampeerpannetje meegenomen, zodat we ergens een kampeermaaltijd konden maken. Bij de lokale Plus (in Gulpen) kochten we broodjes, knakworst, gehaktballetjes en soep. Met ons diner onder de arm zochten we een mooi plekje op, ontstaken het vuur (gaspitje) en verwarmden ons maaltje. Met hetzelfde gemak als waarmee we kookten, deden we ook even de afwas in de natuur, om zo weer alles netjes mee te kunnen nemen.

Bosvleermuis: Om 20.30 kwamen we aan op de afgesproken locatie. Daar ontmoetten we Rene en de andere onderzoekers. De taken en locaties werden hier verdeeld. Het streven was om bij iedere boom, waar op een eerder moment een zomerverblijf was waargenomen, iemand te laten "posten". Bewapend met Bad-detector en warmtebeeldcamera kon je dan in de gaten houden of en om welke tijdstip een Bosvleermuis het holletje verliet.

Met snelle pas liepen we achter Rene aan, door het voor ons onbekende bos. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo gefocust was op Rene, dat ik de weg al snel kwijt raakte. Gelukkig werd ik op het einde van de waarnemingsperiode weer opgehaald en teruggeleid naar onze verzamelplaats. Zodra Rene de juiste boom gevonden had, werd ik "gedropt" en kon aan de taak beginnen. Donny werd vervolgens naar zijn onderzoeksboom geleid. 

Zo zat ik 2 uur lang heerlijk op een stoeltje, maar met focus en geconcentreerd, te turen naar een gat in een boom. Met m'n warmte beeldcamera zag ik dat er "leven" in het holletje was. De Bad-detector verraadde uiteindelijk bij het uitvliegen dat het om Bosvleermuizen ging.

Rond 23.30 werd ik door Rene opgehaald, kwamen we langs Donny om hem ook mee nemen en stonden we even later bij de verzamelplaats met een prachtig avontuur rijker. Ik had 3 volwassen beesten zien uitvliegen. In het gat bleven minimaal 3 jongen (warmte bronnen) achter. Leuk was het om te zien, dat deze zich een klein beetje kruipend en klauterend aan het verplaatsen waren. Donny had 7 adulten zien uitvliegen en kon op de film vastleggen hoe zij "contact" met het verblijf bleven houden, door deze soms tijdens de vlucht een beetje aan te tikken.

Onze hulp zat erop en we reden vol enthousiasme weer terug naar de Randstad.

Zondag 2 juli keerde ik terug om nogmaals te helpen. Voordat ik om 20.30 op de verzamelplaats arriveerde reed ik langs Beuningen om Struikrietzanger mee te pikken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten