maandag 29 mei 2023

Pinksterweekend, het vervolg

Zondag (1e Pinksterdag) sliep ik na een fijne BBQ, bij Toy en Maartje in Uden. Voordat ik bij hen arriveerde, zocht ik in Nijmegen een zeldzaam plantje op en maakte ik daarna een wandeling door de Hatertse Vennen.

ZwartBlauwe Rapunzel stond langs een doorgaande weg in Nijmegen, naast een Tankstation. Toch wel weer apart om hier, in zo'n woonwijkje" rond te lopen, om te zoeken naar een plantje. De hondenuitlaters keken me al vreemd aan, toen ik gehurkt in het gras, fotootjes zat te maken (of verbeeld ik mij dat dan alleen maar).


Naar de Hatertse Vennen ging ik om te zoeken naar Gaffelwaterjuffer. In m'n rugzak had ik het alwetende boek gestopt en met m'n camera in de hand stapte ik zelfverzekerd het bos in. Vorig jaar hadden we veel energie gestoken in het leren en herkennen van libellen. De kennis is toch wel een beetje weggezakt: het is zeker niet verkeerd om even "opherhaling" te gaan. Gaffelwaterjuffer was vorig jaar echter niet gelukt. De herhaling zat 'm dus in het onderscheiden van bijvoorbeeld Azuur en Variabele waterjuffer en vinden van de Gaffel.

Met wat lees- en studeerwerk kwam ik er uit. Heel leuk was het om uiteindelijk een aantal Gaffelwaterjuffers te vinden.


Terwijl ik hierop gefocust was, hoorde ik al achter me ergens in het bos een Fluiter fanatiek zingen. Het leek me een leuk idee om deze op te zoeken en nog even vast te leggen.


 

Aan het begin van de avond, arriveerde ik in Uden en maakten we er een gezellige BBQ van.

De volgende dag (maandag, 2e Pinksterdag) gingen we met z'n drieën rondom de Maashorst op pad. Toy wilde graag Gekraagde Roodstaart en Bonte Vliegenvanger fotograferen. Mij leek het leuk om een beetje naar Libellen te kijken. We maakten er een leuke combinatie van.

Vorige week had ik geleerd om Veldkrekel te vinden. Donny en ik hadden hier leuke tijd in gestoken om er wat mooie filmpjes van te maken. Terwijl ik nu over de Maashorst liep, hoorde ik van alle kanten Veldkrekels tsjirpen. Met wat geduld zag ik ze voor hun holletje zitten en enkele exemplaren "renden" zelfs gewoon vrij over het veld heen. Geweldig om te zien!

Toy legde mooi wat Bonte Vliegenvangers vast en bij een Vennetje in het bos zagen we een handje vol Venwitsnuitlibellen. Aan het einde van de middag liepen we een ronde om visvijver "De Kleuter". Hier zagen we behoorlijk wat MetaalGlanslibellen en Grote Roodoogjuffers.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten