dinsdag 16 mei 2023

Big Day weekend

Nog amper bijgekomen van de Big Day in Brabant, stond het Big Day weekend van 13 en 14 mei alweer klaar. Zaterdag was The Top of Holland (TOH) en zondag had ik bedacht dan maar meteen m'n Friesland Big Day er achter aan te plakken.

Zaterdag TOH: van vrijdag op zaterdag sliepen Toy, Maartje en ik in Oudwoude. Dit is een dorpje, vlakbij Kollum. Maartje en Toy waren al eerder op de dag gearriveerd. Ikzelf was er rond 19.30 Onze Big Day zou starten om 01.00uur, waardoor 00.30 opstaan wel een goed plan was. Ik vond het prettig om na het eten direct te gaan slapen. Toy die bleef gewoon lekker tot 23.30 wakker, sliep en uurtje en ging er daarna gewoon tegenaan.

Tijdens de nachtelijke uurtjes willen we de uilen en rallen scoren. Ondanks dat het een hele aangename nacht was...windstil en een graad of 11, kwamen de soorten maar moeizaam opgang. De Steenuil en Porseleinhoen die wij waarnamen, waren eigenlijk de enige soorten die overdag echt lastig kunnen zijn.

Rond 04.15 begon het al te schemeren. We spoedden ons naar het Dwingelderveld in de hoop Nachtzwaluw te horen. Dat bleef bij hopen... Ook Houtsnip dreigde te mislukken. Maar toen het eenmaal goed licht was en we gewoon random wat rondliepen, vloog er toch 1 (onverwacht) over.

De (dag-bos) soorten op het Dwingelderveld werkten prima mee. In een goed tempo tikten we bijvoorbeeld Witoogeend, Grauwe Klauwier, Fluiter en Zwarte Specht mee. Dat zijn wel de krentjes die je dag kunnen maken. Maar uiteindelijk is alles een "plus 1". Als je dan een Nachtegaal mist (zoals wij deden), heeft uiteindelijk een Witoogeend ook weinig zin.

Daar waar het Dwingelderveld echt wel leuke soorten opleverde, daar verloren we bij Diependal veel tijd. Diependal is toch wel vaste prik, om Roodhalsfuut te scoren. Ook op Wilde Zwaan maak je aanzienlijke kans. Vorig jaar hadden we die laatste niet, maar zaten er wel als bonus 2 Grote Karekieten. Ditmaal konden we de Roodhalsfuut in eerste instantie niet vinden en zagen we in het geheel de Wilde Zwaan niet. Uiteindelijk vonden we in een hele andere hoek van Diependal 3 Roodhalsfuten maar waren we wel echt veel tijd kwijt.

Datzelfde gebeurde in het Hunzedal. Daar wilde ik Temminck Strandloper vinden. We zijn daar zeker 1 uur bezig geweest voor uiteindelijk die ene soort.

Een beetje tijdwinst haalden we door het Zuidlaardermeer over te slaan. Witwangstern hadden we hier wel, maar in een iets ander deel. Daardoor hoefden we niet naar Het Gemaal en konden we rechtstreeks naar het Lauwersmeer rijden.

In het Lauwersmeer reden we vervolgens van de ene naar de andere leuke soorten: Grote Karekiet, Reuzenstern, Grauwe Kiekendief, Roodhalsgans, Grauwe Franjepoot, Breedbekstrandloper

Tijdens de TOH kan je er net niet een echte BigDay van maken. Als je ervoor kiest om gezamenlijk af te sluiten / te eten, dan moet je om 18.00 op een vooraf bepaalde locatie aanwezig zijn. En die keus maken we. Dat betekent dat we (gewoon) heel veel tijd minder hebben en heel veel harder moeten zoeken 😊

Vorig jaar behaalden we 154 soorten. Dit jaar waren dat er 147. Nachtegaal missen, geen Bosuil horen, Ringmus dippen, Slechtvalk skippen...het heeft er allemaal invloed op. Als je dan wel een Slangenarend ziet, is dat heel leuk...maar je hebt er uiteindelijk niets aan...behalve dat je niet op 146 uit kwam 😆.

Zondag: Friesland Big Day.

Ja, en dan zondag. Voor mij ging de wekker weer om 00.30. 3,5 uur slapen is ook eigenlijk wel genoeg. Ik ben de maandelijkse uitdaging aan gegaan om iedere maand in een andere provincie een BigDay te houden. In december hebben we (vooraf) bepaald in welke maand, welke provincie aan de beurt is. April was het Brabant, deze maand had ik voor Friesland ingetekend.

00.45 verliet ik Oudwoude en reed naar een gebied ten westen van Westereen. Hier had ik Porseleinhoen voorbereid. Gebieden waar je nooit eerder geweest bent, in het donker bezoeken, op een hoog tempo is best een uitdaging. Gelukkig werkte het Porseleinhoen goed mee en kon ik snel door naar de volgende bestemming: Veenwouden. In dit dorpje wilde ik Kerkuil zoeken. Bij het uitstappen van de auto werd ik direct toegeroepen door opnieuw een Porseleinhoen. De Kerkuil liet gelukkig van zich horen op een plek waar ik deze verwacht had.

Zo reed ik door de nacht van plek naar plek. Steenuil lukte wel, Bosuil kon ik op geen enkele plek die ik had voorbereid horen. Om 04.15 begon het al te schemeren. Koekoek, Veldleeuwerik, Roodborsttapuit waren al volop aan het zingen. Ik spoedde mij het bosgebied van Appelscha in om Houtsnip en Nachtzwaluw te horen. Zonder moeite lukte dat. Het bos kamde ik verder uit en verliet het weer met Zwarte Specht, Goudvink, Raaf, Fluiter, Glanskop in de zak.

Om 06.45 liep ik het Aekingerzand op. Eigenlijk hoofzakelijk voor Tapuit. En wist hier ook alvast Kuifmees mee te pikken. Ik moest nog echt richting Uitkijktoren "7" van het Fochteloerveen, om hier Zwarte Mees te zoeken. Het was nog voor 08.30 dat ik hier rondliep.

Vanaf Zwarte Mees kwam er wat vertraging in mijzelf (ofzo). Ik werd wat relaxter. Grauwe Klauwier vloog over mee heen, zonder echt te hoeven zoeken. Wielewaal zong mij al vanaf grote afstand toe. Dankzij een tip lukte het mij na een fikse (om)wandeling Wilde Zwanen te vinden. Ondertussen vlogen meerdere Kraanvogels over en hoorde ik de eerste Spotvogel van dit jaar.

De dag hiervoor, tijdens de TOH, was het gelukt om Slangenarend te zien. Zonder het Fochteloerveen echt in te gaan (fietspad), maar op de weg te blijven, zocht ik de lucht af. Ondertussen werkte Paapje en Boomvalk mee. Ook Slangenarend kon ik in de verte zien.

Bij Friesland hoort het Ijsselmeer. Een paar weken van te voren was ik met Donny van de klif van Oudemirdum geweest. Toen zagen we groepen Brilduikers en Middelste Zaagbek. Ik had de hoop daar nog wat van mee te pikken. En dat was een goede zet. Het was 75 minuten rijden, maar dubbel en dwars waard. De eerste soort die ik zag was een verrassing "Grote Zaagbek", met een goede zwaai aan de scoop pikte ik Brilduikers, Middelste Zaagbekken, 2 Reuzensternen en 1 Krooneend mee.

Vanaf hier ging ik verder naar het busstation bij het knooppunt van de A7 en N31. Hier liep ik het gebied in, in de hoop Braamsluiper te vinden. Eenmaal terug bij de auto was dat ook geluk, met als bonus een Nachtegaal.

Het plassengebied langs de N31 ten zuiden van Harlingen speurde ik af, om Zwartkopmeeuw te vinden. Die zat gelukkig nog levend op het nest, omringd door dode Kokmeeuwen. Enkel Zwarte Ruiters stapten parmantig door het water en bovendien zag ik de eerste Steltkluut van de dag.


Nu reed ik naar het laatste gebied toe: Lauwersmeer. Aangezien ik een Friesland Big Day deed moest ik aan de juiste zijde blijven. Veel maakte dat niet uit. Ja.., Grauwe Kiekendief was leuk geweest en ook Grote Karekiet had best op de lijst mogen staan, maar die zitten in Groningen.

Terwijl ik in de Ezumakeeg was, zag ik vanaf zee (onverwacht) een dikke mist aankomen. De mist was nog in ontwikkeling, waardoor ik snel naar de kust reed. Ik had echt gepland over zee te kijken, maar daar had ik wel (minimaal) wat zicht voor nodig. Terwijl ik de dijk opliep, zag je echt de mist vanuit zee aankomen. Aan zee zijde was het zicht echt minimaal. Eenmaal over de dijk (land zijde) loste de mist al snel weer op. Het leek wel of het land langzamerhand gevuld werd. Wat nog lukt was om Groenpootruiter, Bonte Strandloper, Bontbekplevier  te horen. Grauwe Franjepoot (aan land zijde) was geen doen. En zoeken naar Breedbekstrandloper (aan zee zijde) was ook kansloos.

Nu het zicht echt slecht was ging ik richting Kollumerpomp, om daar te luisteren naar Cetti Zanger, Baardman en Waterral. Zonder veel moeite lukte dat.

Om 20.00uur reed ik terug naar de Waddenzee om nog een poging te wagen. De mist was weg. Vette wolken waren overgebleven, maar die belemmerden het (lage) zicht niet. Ditmaal lukte het wel om Grauwe Franjepoot, Rosse Grutto en Kanoet te zien.

Met deze laatste soorten sloot ik de Big Day af. Het was erg leuk en leerzaam om in Friesland zo bezig te zijn. Uiteindelijk leverde het 145 soorten op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten