vrijdag 5 mei 2023

Big day in Brabant

Donny en Sam hadden inmiddels hun Big day achter de rug en meteen een mooie score neergezet. Bij de verdeling van de maanden en provincies hadden zij ervoor gekozen Utrecht in april te doen. Zij sloten hun dag af met 133 soorten.

Op 30 april stond voor mij Brabant op het programma. De dag ervoor waren Donny en ik, nadat we de Lammergier gezien hadden, nog tot een uurtje of 22.00 op pad geweest. Voor de Big day wilde ik om 01.15 op staan, zodat ik om 02.30 in Beugen kon beginnen. Na een korte nacht moest ik dus meteen weer fris kunnen starten.

In het natuurgebiedje De Vilt, bij Beugen. had ik Kerkuil voorbereid. Bij het uitstappen van de auto werd ik toegezongen door een heel stel Boomkikkers. In het donker wandelde ik door het gebied. Een Cetti's zanger zong fanatiek. Fuut, Wilde eend, Kuifeend, Blauwe Reiger, Waterhoen lieten ook van zich horen. In het duister zag ik een paal staan, met daarop een Ooievaar. M'n doelsoort (Kerkuil) werkte niet mee. Wel riep er verrassend genoeg een Ransuil. Dat scheelde mij enorm veel tijd. De locatie die ik voor Ransuil voorbereid had, lag hier nog 25 minuten rijden vandaan. Doordat ik deze nu had, kon ik meteen door naar Steenuil en Bosuil.

Voor deze twee soorten hoefde ik eigenlijk niet eens de auto uit te stappen. Beiden riepen fanatiek. Naar mijn inschatting zou vanaf nu pas over een uur Houtsnip "hoeven". Dat gaf mij dus ruim de tijd om nog wat rond te rijden om Kerkuil te zoeken. Nabij het dorpje Gemonde kruiste er eentje m'n weg. In een poging om deze nogmaals te zien, ging ik buiten de auto staan. Kerkuil kwam niet meer terug, maar Houtsnip vloog hier "gewoon" langs. Weer tijd winst!

Het gebied dat ik voorbereid had voor Houtsnip, kon ik nu in z'n geheel overslaan. Ik reed meteen naar De Kampina toe. Hier had ik een wandeling voorbereid voor Grote Gele Kwikstaart, Zwarte Specht, Kleine Bonte Specht, Fluiter, Middelste Bonte Specht. Het binnen halen van de soorten verliep moeizaam. Hier heb ik in het geheel geen Fluiter, Kleine Bonte Specht en Zwarte Specht waargenomen. Uiteindelijk ben ik wel 3 uur bezig geweest.

Om 09.00uur kwam ik aan in Uden. Toy en Maartje stonden hier op mij te wachten. Vanaf nu zouden we gezamenlijk een groot deel van de dag op pad zijn. Bij de afgesproken plek scoorde ik Patrijs, Braamsluiper en Tuinfluiter. De Maashorst was een hele fijne zet: Zwarte Specht, Kleine Bonte Specht, Fluiter, Goudvink, Havik, Sperwer, Tapuit. Hier in de omgeving hadden we nog een leuke (april) Grauwe Klauwier, een paapje en Oehoe.

De Kraaijenbergse plassen gaven niet waar ze voor zijn😊: Alhoewel Grote Karekiet, Geelpootmeeuw en Ijsvogel natuurlijk (hele) fijne soorten zijn. Vanaf hier scheurden we naar Oeffelt. Hier was een Zomertortel gemeld. Evenals eerder Steenuil, Bosuil, Kerkuil, Houtsnip en Patrijs was dit gewoon een "uit-de-auto-stap-soort".

Het was een heerlijk dag voor de Big day. Zonnig, Windstil, lekker temperatuurtje en weinig verkeer op de weg. Maartje had voor onderweg wat koek en thee meegnomen. Met een aardig tempo haalden we de soorten binnen. Leuke bonus waren echt wel Blauwe Kiekendief en Kanoet bij het plas-dras gebied Maren. Vanaf hier gingen Toy en Maartje weer hun eigen weg. Ik reed verder naar de Vughtse Gement voor Kolgans. 

De laatste uren besteedde ik in de Biesbosch. "Dwergmeeuw en Zwarte Stern moest hier toch wel lukken"...in tegenstelling tot de Kraaijenbergse Plassen. Visarend, Sprinkhaanzanger, Snor, Roerdomp, Tafeleend, Waterral en Gierzwaluw waren ook nog wel soorten die ik met gemak moest kunnen waarnemen.

Eenmaal in de Biesbosch vloog de tijd. Een van de weinige Krooneenden in Brabant liet zich leuk bekijken. Terwijl ik deze aan het fotograferen was, zat een Roerdomp te "hoempen" en deed een Snor z'n best. Eerder had ik al Dwergmeeuw en Zwarte Stern kunnen afvinken. 

Rond 21.00uur had ik er inmiddels 21 uur vogelen opzitten. Gierzwaluw was echt wel een missertje van deze dag. Waterral en Sprinkhaanrietzanger wisten mij ook te ontduiken. De laatste soort die ik op de lijst kon bijschrijven was Tafeleend.

Tafeleend en alle andere soorten samen, maakten dat ik op een aantal van 140 soorten uitkwam. Ik had nog door kunnen gaan voor Waterral en Sprinkhaanrietzanger...wellicht was Porseleinhoen ook nog wel mogelijk. Maar ik vond het wel mooi geweest voor vandaag. Met een tevreden gevoel reed ik Brabant uit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten