woensdag 1 november 2023

Trintelhaven en Noord Holland

 De weersverwachtingen waren een beetje guur. Vooral aan de kust zou er behoorlijk wat kans op regen zijn. Meer in het binnenland waren de voorspellingen beter.

Voor zaterdag 25 oktober had ik bedacht de dag te starten bij de Trintelhaven, op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. Ik was hier om 08.15 met zonsopkomst. Op dit kleine stukje, wist ik mij tot een uur of 11 prima te vermaken. De bosjes zaten behoorlijk vol met Pimpelmezen, Goudhanen en een enkele Vuurgoudhaan. Over de dijk trokken echt wel honderden Kramsvogels, iets minder Koperwieken en behoorlijk wat Vinken.

Vervolgens reed ik naar Enkhuizen, om hier in een groot park langs de doorgaande weg een wandeling te maken. Een fikse, langdurige bui maakte het zoeken wat lastig, alhoewel er behoorlijk wat Goudhanen en Pimpelmezen te horen waren.

Halverwege de middag was ik bij Andijk. Dit dorpje ligt aan het Ijsselmeer An de Dijk (zullen we er maar van maken). Een leuk parkachtig, rommelig natuurlijk gebied ligt hier en nodigt uit om een beetje te dwalen en struinen. Ook hier weer de gebruikelijke Goudhanen, Mezen en Lijsters.

Bij het Dorpje Onderdijk liep ik op de dijk. In een bewaakt moment (meestal zijn ze onbewaakt) hoorde ik ergens een "belletje" vandaan komen: Pestvogel. Ik keek om mij heen, maar zag niets vliegen. En voor mij lag water, met aan de overzijde bomen en bosjes. Ik speelde geluid af en en direct vloog een Pestvogel de top in van een dode boom. Niet veel later zag ik vier van deze (voor mij toch wel mystieke) leuke vogels bijelkaar zitten.

Ik vervolgde mijn wandeling over de dijk en keerde op een gegeven moment tevreden terug naar de auto.

Vanaf hier reed ik via de Noorderdijkweg naar haven de Oude Zeug en de Zuiderhaven van Den Oever. Met wat Zwarte Roodstaarten een heleboel Vinken en wat Dodaarzen sloot ik de dag af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten