vrijdag 1 december 2023

Bigday Overijssel

Inmiddels zitten we in de 11e maand van 2023 en is Overijssel als 11e provincie aan de beurt voor de Bigday. Het is een spannende editie, omdat het precies gelijk staat in de puntentelling. Kortom: wie in de maand november de winst binnenhaalt, staat slecht 1 punt voor. Dat betekent dat in december het of gelijk kan komen te staan of het team dat november en december wint, gaat er met de eervolle prijs vandoor.

Zondagochtend stond ik om 04.15 op. 2 uur later had ik de eerste twee soorten van de Bigday wakker gemaakt, iets ten nooordwesten van Haaksbergen: Steenuil en Bosuil. Zaterdagavond had ik bedacht vanaf daar gewoon maar weer terug naar het westen te rijden, om bij de Bolwerksplas te Deventer te wachten op zonsopkomst. Hier was het mijn doel om Zwarte Zee eend te zien. Terwijl ik stond te wachten op wat lichtere omstandigheden vlogen verrassend en onverwacht 2 Velduilen rondom mij.

De ochtend vloog voorbij evenals de soorten, maar dan niet voorbij maar mij tegemoet. Op een onverwachte plek stond slechts 1 (aangeschoten) Toendrarietgans. Dat had overigens niets met alcohol te maken, maar met hagel. En hagel was dan weer niet in de vorm van bevroren water, maar geperst metaal. 

2 adulte Kraanvogels stonden vlak bij de Sallandse Heuvelrug in een weiland. Ik had gehoopt deze te vinden, maar dat het zo eenvoudig ging, was wat onverwacht. Tijdens de evaluatie van de bigday zou blijken dat eenvoud, geen raadgever is voor winst, maar ook dat is niet geheel onverwacht.

De dag vordere lekker. Brilduiker zat op een plek waar ik deze had voorbereid. Zwartbuikwaterspreeuw werkt prima mee en bij het Aamsveen, waar ik gehoopt had een Klapekster te zien, vloog een Waterpieper, Grote Lijster en Rietgors. Dat de Klapekster niet op z'n plek zat, werd dus mooi gecompenseerd.

Tijd ben ik verloren door het zoeken naar Middelste Bonte Specht. Ik heb hier 4 stops voor gemaakt, zonder resultaat. Wel lukte het om bij de Universitaire Campus van Enschede Zwarte Mees en Kuifmees te horen. En ook dat is scoren.

Naar Vriezenveen reed ik om bij een zandwinplas Pontische Meeuw en Kleine Mantelmeeuw te vinden. Ook hoopte ik Geelgors en Casarca te kunnen zien. Toen ik aan een lokale vogelaar hiernaar vroeg, attendeerd hij mij erop dat hij hier was om naar Europese Kanarie te zoeken. Donny had 3 exemplaar hiervan in de ochtend gevonden. Samen hadden we besproken dat ik de plek niet van hem kreeg, maar dat ik hier nu onverwacht rondliep, op een plek waar hij een paar uur eerder was geweest, voelde wel als een bijzonder leuk toeval. Tijdens de evaluatie bleek dat Donny er wel in geslaagd was Geelgors te zien en juist niet geslaagd wat in Pontische en Kleine Mantelmeeuw.

Inmiddels was het hard gaan regenen, zou dat niet minder worden en nam het licht ook snel af. Ik besloot wat soorten en locatie over te slaan...om grotere vogels die beter te zien zouden zijn in het laatste licht nog hopelijk wel te zien.

Na 45 minuten rijden vanaf Vrienzenveen, zag ik bij de centrale van Harculo een Slechtvalk in een mast, maar lukt het mij niet om Middelste Zaagbek te vinden. Later bleek dat ook Donny hier niet in geslaagd was. Mijn laatste zet van de Bigday was om naar de Vreugderijkerwaard te rijden. Bij aankomst was het inmiddels al echte wel donkerder aan het worden. Echt met het allerlaatste licht lukte het om Pijlstaart en Ooievaar te onderscheiden. Om dat aan te kunnen tonen kon ik gelukkig van beide soorten nog een fototje maken.

Het bleek dat Donny slecht op 15 km afstand ook zijn laatste soorten had gevonden. Hij was vlakbij Kampen. Hier spraken we in een Argentijns Restaurantje af om de Bigday uitvoerig door te nemen. Soort voor soort namen we de "Tellijst" door. Uiteindelijk bleek de dag heel spannend te zijn, maar liet de puntentelling al snel doorschemeren dat Donny er toch echt wel beter voor stond. Hij won deze editie van een verschil van 11 soorten. Ik had 88 en Donny 99 soorten kunnen vinden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten