woensdag 19 april 2023

Bronskopeend

Deze zondag begon rustig. De dag ervoor was ik naar de Kamperhoek geweest om te tellen. Tja....die wind he, "het komt gewoon uit de verkeerde hoek". In de uurtjes dat ik er stond vlogen er iets minder dan 3000 Graspiepers over. Leuk was de Reuzenstern, 2 Kramsvogels en 2 Sijzen.

Zondag gaf dezelfde weersvoorspelling, met nog iets minder goede wind. Dat maakte, dat ik ervoor koos niet naar de Kamperhoek te gaan.

Al snel kwam er wat actie...een Bronskopeend werd namelijk ontdekt in het Rotterdamse Havengebied. Na de meldingen en het arriveren van de eerste waarnemers, bleek deze ongeringd te zijn.

Donny was rondom Breukelen aan het vogelen en had juist deze middag een feestje te vieren. Desondanks  wilde hij toch even deze (nieuwe) soort bewonderen. Een kwartiertje later snelden we vanaf carpoolplaats Breukelen richting de Rotterdamse Havens.

We moesten aan de zijde van Spijkenisse zijn, bij de Geulhaven. Vanaf de A15 reden we via het haventerrein, met alle grijzige gebouwen en loodsen die daarbij toepasselijk zijn, naar de locatie toe.

Al bij het uitstappen van de auto had Donny z'n nieuwe soort direct in beeld. We namen nog een uurtje of twee de tijd om de prachtige eend goed te bekijken. Voor mij was de laatste keer dat ik deze in Nederland zag ook weer 10 jaar geleden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten