dinsdag 20 februari 2024

Kustschorsloper

 

Op 11 februari ging ik voor de twee keer dit jaar naar de Zoetermeerse plas. Eerder was ik hier voor Zwartbuikwaterspreeuw. Nu bezocht ik een Bronskopeend, die een uurtje eerder hier ontdekt was.

Het was een snelle actie en ook nu nam ik de Waterspreeuw weer even mee.

De rest van de middag struinde ik door het gebied Bentwoud, dat tussen Zoetermeer en Boskoop ligt. Bewapend met een loepje speurde ik hardhouten bruggetjes af en zocht hier naar Kortsmossen.

Uiteindelijk was het gewoon twitchen en ook met succes. Zo vond ik Dof boomzonnetje, Rood boomzonnetje, Papileus schildmos en Hardhoutschotelkorst.

Een week eerder had ik Oranje Wimpermos op een hardhouten bruggetje bij Elst en ook nu had ik een plek voorbereid in Bentwoud waar deze soort groeit.


     

Ik had wat leuke foto’s kunnen maken en vervolgde tevreden mijn weg. 


Het was inmiddels donker geworden en ik dacht erover na om onderweg naar huis nog “schors om te keren van Platanen”. In mijn gedachten zijn er in Woerden wat oude muren, die ook nog wat leuke kevers zouden kunnen opleveren. Met die combinatie in gedachten liep ik een half uurtje later over de Oostsingel en Hoge Wal in het centrum van Woerden. Het bereiken van de muurtjes was moeizaam en leverde niets op, maar onder het schors van een Plataan vond ik een interessante Schorsloopkever.

Het was niet een zwart beestje, met goudachtige vlekjes…maar een effen (licht) donkere, iets grotere Schorsloper die heel vaag wat kleurafwijking had in de vorm van stippen op de dekschilden.

Bij de zwarte beestje met goudachtige vlekjes gaan je gedachten uit naar Kleine Viervlekschorsloper, Grote Viervlekschorsloper of Zuidelijke Schorsloper. Nu moest ik denken aan Donkerbruine Schorsloopkever (vrij algemeen) en Kustschorsloper (zeer zeldzaam). Met Donny zocht ik contact om van gedachten te wisselen. Ik verzamelde het beestje en nam het mee naar huis. Door wat determinatieliteratuur te lezen werden de gedachten voor Kustschorsloper warmer. Uiteindelijk voerde ik ‘m in als Kustschorsloper en na wat aanvullende vragen van “de admin” werd Kustschorsloper bevestigd. Voor de provincie Utrecht was dit de eerste waarneming ooit en daarmee een nieuwe soort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten