maandag 26 februari 2024

Papilleus glimschoteltje en Lipvingermos

Twee weekenden geleden had ik in het gebied Bentwoud onder andere Papilleus Schildmos gezien. Nu kwam ik erachter dat ook nog Papilleus glimschoteltje bestaat. Dus er bleef nog maar 1 ding over: die korstmos zien J

Zo stond ik zondagochtend bij 3 betonnen bankjes  in het gebied “Soest – de Bergjes”. Het was nog een aardige speurtocht om eerst het juiste bankje te kiezen en daarna het juiste steentje op het betonnen bankje te vinden. Maar al met al lukte het en kan ik officieel bevestigen ook Papilleus glimschoteltje aan het assortiment Korstmossen toegevoegd te hebben.


 



Hierna reed ik naar Wageningen. Hier ging ik opzoek naar Lipvingermos. Ook dat was een leuke puzzel. Het kiezen van de juiste boom verliep eenvoudig. Maar daarna ging het om detailwerk. Door foto’s met elkaar te vergelijken kwam ik uiteindelijk bij de juiste centimeter van de boom terecht en was het Lipvingermos niet meer te missen. In het nabijgelegen Arboretum hoopt ik Jeneverbesrandwants te vinden. Dat lukte helaas niet. Wel zag ik enkele Bonte Denneschildwantsen. Vorig jaar was ik voor het eerst in deze bomentuin. Het blijft het bezoeken zeker waard.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten