maandag 5 februari 2024

Twee Amerikaanse Smienten binnen het uur

Op zaterdag 20 januari stond ik met zonsopkomst in een woonwijk te Noordwijk. Hier zit al enige tijd een Humes Bladkoning. Een week eerder was ik hier ook al geweest, maar lukte het mij niet de vogel te vinden. Ditmaal was het na 45 minuten wel voorelkaar. Na wat rondgelopen te hebben hoorde ik het vogeltje roepen en leek het daarmee aan te komen vliegen. Na een korte stop vloog het beeste door en kon ik 'm achterna rennen. De relatief forse spanwijdte viel mij op, alhoewel je je nog kan afvragen of dat dan echt groter oogt, in vergelijking met andere zangvogels.

Met deze soort in de tas (spreekwoordelijk dan), reed ik naar Woerden. Hier wilde ik een Amerikaanse Smient gaan bekijken die enkele dagen ervoor ontdekt was. Ook ditmaal moest ik in een woonwijk zijn. Ik voegde mij bij een aantal collega-zoekers. Het (aangename) winterse weer, maakte dat ik een muts op had en handschoenen droeg. Op de plas waarlangs ik stond zaten mega (serieus veel) Smienten. Ik scande de rechterhoek af en keek ver weg. Uiteindelijk bleek de vogel links van mij te zitten en bovendien bijzonder dichtbij.


Ik reed door naar de Haarrijnseplas bij Vleuten. Hier was een dag eerder (op vrijdag) ook een (andere) Amerikaanse Smient gevonden. Donny parkeerde net zijn auto en samen liepen we naar de locatie vanaf waar we het beste konden zoeken. Net als bij Woerden (waar ik een half uur eerder dus was) zat ook hier een enorme groep Smienten. Gelukkig hadden de waarnemers waarbij we ons aansloten de eend net teruggevonden, zij het op aanzienlijke afstand. Na een goed uur van de zeldzame wintergast genoten te hebben wandelden we terug naar de auto. Twee Europese Kanaries die hier al enige tijd deden precies wat ze moesten doen: er zijn op het moment dat wij er ook waren.

Ik reed vervolgens door naar Rosmalen, omdat ik Toy en Maartje beloofd had samen naar Buidelmees te gaan zoeken. Ondanks het goede habitat kregen we deze ook niet gevonden. Wat ik niet wist en hoorde toen we eenmaal aan het zoeken waren, is dat de vogel al ruim een week niet meer was gezien. Het gezamenlijk zoeken was in ieder geval gezellig 😊.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten