maandag 20 maart 2023

Bigday Flevoland

Dit jaar doen we iedere maand een Bigday in een andere provincie. 12 maanden en 12 provincies..., dat komt toevallig goed uit 😊. 

In januari deden we gezamenlijk 1 Bigday in Zeeland. Friesland stond in februari voor Donny en Sam op hun programma en Gelderland bij mij. Eind 2022 hadden we al een soort van planning gemaakt, welke provincie in een bepaalde maand aan de beurt zou zijn.

Toevallig hadden we Flevoland beiden voor maart "ingetekend". Op zaterdag 18 maart gingen het lossss.

De dagen ervoor had ik alles goed voorbereid: er was een route door Flevoland ontstaan, om zo veel mogelijk soorten vogels te vinden. 

Donderdag, vanaf het einde van de middag, was ik in het veld nog wat dingen gaan checken. 
Zo was ik naar de Natte Graslanden bij Almere gegaan, om even te kijken waar ik het beste kon parkeren en hoe lang het lopen was vanaf de auto, naar een kijkscherm. Ook had ik de Lepelaarsplassen bezocht om hier het stuk tussen de auto en de kijkhut te checken. Vervolgens postte ik in Dronten even bij een boom, om te controleren of hier echt een Ransuil zat en datzelfde deed ik bij Almere voor een Bosuil.

Zaterdagochtend stond ik om 04.00uur op en driekwartier later had ik de eerste bestemming er al weer opzitten. Hier had ik een Bosuil gescoord en kon meteen door naar Dronten voor de Ransuil. Die werkte prima mee, netals de Roerdomp die daarna volgde.

In het Kuinderbos en omgeving ging het lekker: Zwarte Specht, Zwarte Mees, Kleine Bonte Specht, Goudvink, Appelvink, Boomleeuwerik en Grote Gele Kwikstaart.

Ik ging van locatie, naar locatie. Soms moest ik goed zoeken, soms zat het heel erg mee en een andere keer vond je helemaal niets.

Rond 14.15 postte ik bij de grote zendmast van Lelystad, in de hoop Slechtvalk te zien. Daarvoor was ik al langs een boerderij gereden om Ringmussen te scoren en had ik de Flevo-Centrale bezocht voor Middelste Zaagbek. Met nog 4,5 uur daglicht, ging het nu om de laatste soorten binnen sprokkelen.

Bij de Grote Praambult zag ik Bruine Kiekendief en Pontische Meeuw. De Pampushaven gaf z'n Toppers prijs. De tijd die ik over had en vooral ook echt nodig had, besteedde ik aan Witoogeend in het Kromslootpark.

Ik had 1,5uur nodig om dit beestje te vinden en het hele park en alle paadjes doorkruist. Uiteindelijk zat ie gewoon waar ie hoorde te zitten: voor de vogelkijkhut.

Strijdvaardig als we zijn, had ik met het concurrerende team de hele dag geen contact gehad. Wel had ik een hint van hun aanwezigheid gekregen. Al in de vroege ochtend, in het Kuinderbos, trof ik een stroopwafel aan, op de voorruit van m'n auto. Deze was verpakt in een Ikea zakje. Bij mijn aankomst had ik Donny en Sam (of hun auto) niet gezien en ook bij terugkomst was dat het geval. Het Ikea zakje zag ik als hint van Donny, maar de tijd waarbinnen zij er geweest moesten zijn, dat klopte voor mijn gevoel niet. "Misschien heeft de Boswachter dit op de auto neergelegd", was wat ik er maar van maakte.

Nadat ik de Witoogeend gevonden had, zat mijn Flevoland Bigday er wel op. Het was inmiddels na 18.30. Het daglicht begon snel af te nemen en andere doelsoorten waren niet echt meer haalbaar. Ik ging rustig de balans opmaken. Toen ik hiermee klaar was, nam ik toch maar eens contact op met de concurrenten. Dat was wel een leuk momentje, om even wat te horen.

We besloten het resultaat en alle belevenissen met elkaar te bespreken in een restaurant. Hier was het nog een hele kunst om tijd te hebben voor al het lekkere eten en onze enthousiaste verhalen te delen. Soort voor soort namen we door wat we hadden gezien. Het bleek dat we voor een groot deel een zelfde route hadden genomen. De details waren misschien net iets anders. 

Donny en Sam hadden soorten als Zomertaling, Blauwborst, Witgat, Kerkuil en Kleine Barmsijs. Die had ik niet.

Anderzijds was het mij gelukt om Zwarte Mees, Boomleeuwerik, Grote Gele Kwikstaart en Roek te zien, terwijl zij juist deze niet hadden.

Uiteindelijk hebben we 16 uur gevogeld en verschilde de score slechts 1 puntje in mijn voordeel: 104 - 105.

We hadden er een prachtige, avontuurlijke dag van weten te maken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten