donderdag 16 maart 2023

Ringsnaveleend en Ringsnavelmeeuw binnen 25 uur

Een hele leuke combi in de afgelopen dag: in Heerhugowaard pikte ik een Ringsnaveleend mee en bij Harmelen kopte ik een Ringsnavelmeeuw binnen.

De Ringsnaveleend werd hier vanaf zondag gezien. Aangezien ik nu in de buurt was, wilde ik deze wel graag bekijken, omdat uit wat foto's bleek dat hij behoorlijk dichtbij kon zitten. En dat was inderdaad zo! De vogel zat niet op het grote water, dat geheel om woonwijk "Stad van de Zon" is aangelegd, maar zwom in een heel klein kanaaltje langs een wandelpad. Het was echt een mooi buitenkansje.

De Ringsnavelmeeuw is een heel ander verhaal. Het gaat om een exemplaar dat in 2005 geringd is in Polen en in december 2021 voorzien is van een GPS-datalogger. Op 19 februari 2022 heb ik deze vogel in België gezien op het spaarbekken Eeckhoven, nabij Rumst. Ik was hier naartoe gegaan, omdat ik "toch al in de buurt was", vanwege de Zanggors die op de grens van Nederland en België verbleef.

In de avond van 23 maart en de vroege ochtend van 24 maart 2022 dook deze Ringsnavelmeeuw op bij Babberich (NL), als korte tussenstop tijdens de voorjaarstrek terug naar Polen.

Pas in december werd de vlucht noord-zuid weer ingezet en op 13 / 14 december 2022 werd (niet zichtbaar) Nederland doorkruist.

In België verbleef de vogel tot en met 11 maart 2023.

In de late middag van dinsdag 14 maart werd op basis van de gegevens uit de GPS-datalogger bekend, dat de Ringsnavelmeeuw in de avond van de 13e nabij Woerden was geweest. Hier had gerust en in de weilanden rondom Harmelen en Wilnis de nacht had doorgebracht.

Dagelijks om 16.00uur worden de gegevens van de GPS-logger bekend. Zo ook op 15 maart. Toen bleek dat de vogel nog om 15.00uur op een weiland nabij Harmelen zat en de eerdere nacht had doorgebracht op de Loosdrechtseplassen.

Niet veel later kwam via DB-alert het bericht door, dat de vogel gevonden was in het weiland bij Harmelen. De laatste Ringsnavelmeeuw die ik in Nederland had gezien, was in 2008. Het werd wel weer eens tijd voor een update.  Rond 17.15 was ik ter plaatse. De vogel had een weiland uitgekozen, direct langs de A12 en liep rond op een meter of 50 van alle waarnemers. De meeste waarnemers bleven wachten tot de vogel vertrok naar een slaapplaats. Dat was pas rond 18.36.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten