maandag 13 maart 2023

Grote Kruisbek

Diverse groepjes Grote Kruisbekken overwinteren dit seizoen in Nederland. Bij tijd en wijlen kunnen deze zich erg leuk laten zien en horen.

Op de Dutchbirding vogeldag heb ik een opzet-stuk gekocht, als verbinding tussen je mobiele telefoon en telescoop. Hiermee kan je digiscopen.

Het leek mij een leuk idee om dit ding (geen idee hoe het werkelijk heet) uit te testen bij de Grote Kruisbekken.

Op zondag 12 maart reed ik naar de Noorderheide van Nunspeet. Het was prima weer; geen zuchtje wind, vriezend koud en droog. Met wat andere vogelaars stond ik op de locatie, waar een groepje Grote Kruisbekken al de hele winter zo af en toe wat komt drinken en zich komen poetsen. Hier staan wat berkjes aan de bosrand en er loopt een soort van afwateringskanaaltje.

"Zo af en toe" werd door de Grote Kruisbekken ook echt in de praktijk gebracht. Na 3 uur wachten, kwamen ze eindelijk aanvliegen. Maar toen deden ze ook precies waar ik voor gekomen was: lekker vrij in de topjes van de bomen zitten en zich prima laten fotograferen.

Wachten op de heide was zeker geen strafgeweest. Raven vlogen over, Boompiepers waren lekker aan het zingen en een Zwarte Specht riep er lekker op los.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten