vrijdag 31 maart 2023

De week in vogelvlucht

Op dinsdag reed ik na het werk naar Wilnis (Marickenland) en Het Landje van Geijsel. Enerzijds is het leuk om even te tellen welke en hoeveel vogels hier zitten. Anderzijds zou het ook heel fijn zijn om hier de eerste Steltkluten te vinden.

Vogels zaten er genoeg. Bij Marickenland stonden meer dan 300 Grutto's en bij Het Landje van Geijsel sprongen 110 Slobeenden in het oog.

Woensdag deed ik hetzelfde en voegde ik hier nog eerst De Groene Jonker aan toe. Hier waren eerder op de middag 2, in plaats van 1 Siberische Taling gezien. Dat wilde ik ook wel meemaken. Toen ik er was zwommen ze zelfs bijelkaar.

Donny had woensdag een leuke uitdaging uitgesproken: "zorg ervoor dat je voor 1 april -De 4 van het voorjaar- rond hebt. Sovon had kennelijk Tjiftjaf, Fitis, Zwartkop en Boerenzwaluw als "de 4 van het voorjaar" uitgeroepen. Donny had hieraan toegevoegd om er een beetje tempo achter te zetten.

Het zou alleen nog om Fitis en Boerenzwaluw gaan. Zwartkop hadden we al op een dag in februari, in de jachthaven van Ijmuiden tussen een lokale groep Huismussen. En Tjiftjaf zingt al een week uitbundig.

Om maar meteen wat actie te ondernemen, maakte ik nog even een wandeling door De Groene Jonker. Het leverde behoorlijk wat Blauwborst op en enkele Rietzangers, maar geen Boerenzwaluw.

Bij Marickenland zaten deze avond 479 Grutto's en 175 Slobeenden waren te zien bij Het Landje van Geijsel.

Er zou nog een heel avondprogramma volgen. Terwijl ik naar huis reed (Ijburg) werd juist daar een zomerkleed Kuifduiker ontdekt. Het leek er bovendien op, dat ik deze vanaf het appartementencomplex (Thuinlijst) zou moeten kunnen zien. Bij thuiskomst ging ik direct het dak op en speurde de omgeving af. Ver weg, langs een wandelkade zag ik een klein fuutje. Niet goed was te zien of het nou de Kuifduiker was of toch misschien een Dodaars. Met de auto reed ik naar de plek, waar ik verwachtte dat het beestje zou zwemmen. Na een snelle blik bleek de vogel die ik had gezien inderdaad de Kuifduiker te zijn. Bingo!

Met deze soort op de tuinlijst, reed ik naar de Bosdijk bij Nieuwe Ter Aar. Donny heeft mooi materiaal om nachtvlinders te inventariseren. De avond die zou komen, beloofde wat aangenaam weer te worden om het materiaal uit te gaan proberen.

Rond 20.15 kwam ik aan en alle spullen waren al vakkundig neergezet. Er was amper wind, een klein beetje bewolking en een hele aangename temperatuur. De jas was echt niet nodig. 

We hadden er een heel gezellig onderzoekskampje van gemaakt. Om het witte laken stonden de stoeltjes, we hadden vere kurkumathee bij ons en aten wat paasbrood. 

4 uur later ruimden we alle spullen weer netjes op. In de tussentijd hadden we diverse rondes langs bomen gelopen om te kijken welke insecten hierop zaten en luisterden we naar alle geluiden die de avond voortbracht: van een baltsende Gewone Dwergvleesmuis, tot overvliegende Smienten en drukke Stormmeeuwen.

Verrassend en erg leuk was de waarnemingen van Zuidelijke Schorslopers. Uiterst kleine beestjes en verrassend mooi getekend. Qua nachtvlinders leverde het leuke soorten op als: Voorjaarsboomspanner, Vierkantvlekuil, Bosbesuil en Nunvlinder.

Donderdag moest ik nog steeds wat doen met de uitdaging: vind voor 1 april Fitis en Boerenzwaluw. Een waterrijke omgeving leek me het best. Ik heb de indruk dat zwaluwen hier vooral tijdens het begin van de trek te vinden zijn. Na het werk reed ik naar de Loosdrechtse plassen. Ik wandelde via de Lambertzkade en de Bloklaan de hele plas rond. Uiteindelijk een goede 14 km. Donny meldde ondertussen vrolijk dat hij geslaagd was in de missie: Boerenzwaluw was gelukt. Na mijn wandeling van 14 kilometer was ik in ieder geval geslaagde in de Fitis. Vrijdag zou de laatste kans worden voor Boerenzwaluw.

Qua weer zou Vrijdag bar en boos worden. 's Ochtends vroeg meldde Donny dat hij aan de zuidzijde van de Loosdrechtse plassen 50 Boerenzwaluwen zag. Ik moest ze nog en was juist de avond ervoor vlak in de buurt geweest. Het was een beetje m'n eer te na om daar nu heen te rijden om Boerenzwaluw te twitchen.

Die waterrijke omgeving was volgens mij wel nog steeds het beste plan. Daarom reed ik naar Marken (logisch toch) en parkeerde de auto langs de Kruisbaakweg, met uitzicht over de Gouwzee. Na een goed uurtje wachten vlogen er ein-de-lijk 5 Boerenzwaluwen langs en was mijn missie ook geslaagd: ik had "de 4 van het voorjaar" rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten